Projekt "Sagor av Astrid Lindgren", dag 1

På lördag är det öppet hus på skolan. Vi på floristutbildningen har fått i uppgift att göra en utställning med temat "Sagor av Astrid Lindgren". Vi har blivit indelade i mindre grupper och fått varsin saga och plats att jobba efter. I min grupp jobbar vi med Rasmus på luffen och har utmed vägen som utgångspunkt för arbetet ^^
Själva grunden och miljön ska vara i vegetativ stil och figurerna i formbinderi.

Alla grupper fick också varsin lastpall som allting ska byggas upp på.
Vi började med att plasta in den (:



Eftersom vi är fyra personer i gruppen och det kändes lite onödigt att alla skulle fixa med samma grej så delade vi upp oss lite - jag och Carola jobbade på med grunden medan Malin och Jennie satte sig och började forma till figurer i oasis.

Vi ville bygga upp en grund av torvblock så Carola och jag satte igång med att såga upp lagom stora bitar. Fredrik hade sagt att det skulle vara ungefär som att skära i oasis, något som jag inte riktigt är beredd att hålla med om ;)



Under tiden som vi sågade vidare gjorde Malin och Jennie ett hus, en Rasmus och en katt ^^




Vi fäste ihop torvbitarna med tråd och lindade sen några varv med stoltråd. Den blivande landsvägen fyllde vi med överblivna torvbitar och hällde sen i en egenmixad sand-och-grus-blandning som vi skapade en väg i landskapet med :)

När vi hade täckt torvblocken med gräs så insåg vi att vägen hamnade på tok för långt ner, så imorgon ska vi fylla på med mer sand för att få upp den.




Första dagen avslutade, och vi kom mycket längre än jag trodde imorse! Det har varit intensivt och väldigt roligt (som vanligt egentligen, haha)! Precis som med Lisebergs-projektet så är det här inte det första man tänker sig att man ska göra på en floristutbildning, men jag tycker att det är riktigt kul med de här inslagen och man får en bredare syn på vad man kan göra inom yrket ^^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0